Lær å bruke årsrapporten mer strategisk – og hvordan du kan skape en mer effektiv og motiverende arbeidsprosess.
Mange opplever årsrapporten som en pliktøvelse. De beste bruker årsrapporten til å forklare virksomheten og forklare målene, resultatene og utfordringene – og til å vurdere framtidsutsiktene. Det er strategisk kommunikasjon. På kurset ser vi på hvordan de beste bruker struktur, maler og virkemidler som du kan gjenbruke og tilpasse til din virksomhet. Kurset tar utgangspunkt i din årsrapport, din bakgrunn og dine læringsønsker, slik at du kan starte arbeidet med neste årsrapport med utgangspunkt i en klar plan og strategi.
Kurset gir deg bedre innsikt i følgende:
- Beste praksis: Hvilke krav og forventninger stiller vi til en god årsrapport?
- Hvordan lager du en god strategi for årsrapporten, med klare mål, målgrupper og suksesskriterier?
- Hvordan kan du utnytte potensialet i årsrapporten mest mulig – og til å løse andre behov virksomheten har?
- Hvordan planlegger og skaper du en effektiv og motiverende prosess?
- Hva er god rapportering og muligheter for bransjen, slik at det blir mulig å sammenligne og benchmarke?
- Den gode strukturen, gode maler og inspirerende eksempler du kan gjenbruke
På kurset vil du lære:
- Lære å kommunisere virksomhetens samfunnsoppdrag og verdiskapning
- Forstå årsrapportens funksjon, muligheter og bruksverdi
- Få innsikt i og eksempler på beste praksis
- Bli inspirert, få idéer og lære konkrete verktøy som du kan bruke i arbeidet med årsrapporten
- Forstå hvordan krav til årsrapporten kan omsettes til en mer strategisk og vesentlig årsrapport
Forberedelser gjør kurset mer matnyttig
I forkant av kurset svarer deltakerne på noen få spørsmål som gir kursholder innsikt i din erfaring, din årsrapport og dine læringsønsker. Kurset består av korte forelesninger hvor kursdeltakerne deler erfaringer, stiller spørsmål og diskuterer underveis. Målet er at deltakerne skal få konkret hjelp i arbeidet med sin årsrapport, i form av en plan, strategi og gode verktøy.