Kurs

Inkluderende rekruttering – få flere i arbeid gjennom gode arbeidsgiverrelasjoner 

Det å være god på å bygge nettverk og relasjoner med næringsliv, stat og kommune vil være helt essensielt fremover. Hvordan kan vi som veiledere og ledere skape sterkere samarbeid med næringslivet – og få flere i jobb? Nå har vi utviklet fremtidens kurs i hvordan jobbe profesjonelt med dette.

Om kurset

Kurset gir deg praktiske verktøy for å jobbe profesjonelt, målrettet og tillitsbasert med arbeidsgivere.

Du lærer hvordan du bygger tillit, kartlegger behov og etablerer gode samarbeid med bedrifter og skaper felles verdi i samarbeidet – alt med utgangspunkt i metodikken fra Customized Employment (CE) og Supported Employment (SE). Målet er å styrke samarbeidet med næringslivet og lykkes enda bedre med å få folk i jobb.

Kurset er utviklet i samarbeid mellom iArbeid og tidligere daglig leder og mangeårig utviklingsekspert Magne Enger, og er en del av satsingen på å styrke kompetansen i arbeidsinkluderingsbedriftene. Kurset er en sammenstilling av metodikken i rådgivende salg og prinsipper fra Customized Employment (CE) og Supported Employment (SE), og er en viktig del av iArbeids større faglige satsing på CE i Norge.

Kursutbytte og målgruppe

Du får faglig påfyll, trening og refleksjon – men først og fremst en praktisk metode for hvordan du kan lykkes bedre i møte med arbeidsgivere.

Kurset passer for både veiledere, ledere og nøkkelpersoner som samarbeider med næringslivet.
Målet er å gjøre deg tryggere, mer profesjonell og mer resultatorientert i rollen som rådgiver og samarbeidspartner.

Kursstruktur og læringsmål

Kurset er delt inn i 10 moduler:

  1. Velkommen og bakgrunn – Introduksjon, bakgrunn og forventningsavklaring
  2. Utvikling av veilederrollen – Verdibasert rådgivende salg, CE og SE
  3. Etablere kontakt og skape interesse – Første møte med arbeidsgiver
  4. Kartlegging av behov og interesse – Behovsanalyse og arbeidsgiverdialog
  5. Presentasjon av samarbeidsmodell – Samarbeidstrappa og tilpasning til bedriftens behov
  6. Presentasjon av kandidater – Profesjonell presentasjon og matching
  7. Oppfølging av samarbeid – Oppfølging av både arbeidsgiver og kanditat
  8. Utvikling av arbeidsgiverportefølje – Nøkkelkundeoppfølging (KAM)
  9. Hvordan få møter – Kontraktstrategier og møtebooking
  10. Oppsummering og handlingsplan – Refleksjon og forankring av læring

Etter kurset skal deltakerne kunne:

  • forstå formålet med kurset
  • forklare hvorfor veilederrollen må utvikles og anvende prinsippene for verdibasert rådgivende salg
  • forberede, gjennomføre og åpne et møte med arbeidsgiver på en profesjonell måte som bygger tillitt
  • gjennomføre strukturert behovsanalyse og forstå arbeidsgiverens forventninger
  • presentere samarbeidsmodellen tydelig å skape engasjement for samarbeid
  • støtte kandidater i å presentere seg og matche arbeidsgivers behov på en trygg og profesjonell måte
  • planlegge og gjennomføre systematisk oppfølging for å sikre jobbfastholdelse
  • prioritere og videreutvikle egen portefølje av samarbeidspartnere
  • utforme og trene på budskap som skaper interesse og åpner dører til nye samarbeid
  • oppsummere læringspunkter og utarbeide personlig plan for videre arbeid

To nøkkelverktøy i kurset

Inkluderingsindeksen

Inkluderingsindeksen er et praktisk dialogverktøy for å kartlegge drivere og barrierer for inkluderende rekruttering hos arbeidsgivere. Indeksen hjelper veilederen å forstå hvor virksomheten står, og hvordan samarbeidet kan utvikles for å lykkes.

Samarbeidstrappa

Samarbeidstrappa er en konkret modell som viser hvordan samarbeidet med arbeidsgivere kan bygges opp – trinn for trinn – fra første kontakt til strategisk partnerskap. Trappa brukes aktivt i kurset for å tydeliggjøre hvordan tillit og felles læring skapes over tid.