Det å være god på å bygge nettverk og relasjoner med næringsliv, stat og kommune vil være helt essensielt fremover. Hvordan kan vi som veiledere og ledere skape sterkere samarbeid med næringslivet – og få flere i jobb? Nå har vi utviklet fremtidens kurs i hvordan jobbe profesjonelt med dette.
Om kurset
Kurset gir deg praktiske verktøy for å jobbe profesjonelt, målrettet og tillitsbasert med arbeidsgivere.
Du lærer hvordan du bygger tillit, kartlegger behov og etablerer gode samarbeid med bedrifter og skaper felles verdi i samarbeidet – alt med utgangspunkt i metodikken fra Customized Employment (CE) og Supported Employment (SE). Målet er å styrke samarbeidet med næringslivet og lykkes enda bedre med å få folk i jobb.
Kurset er utviklet i samarbeid mellom iArbeid og tidligere daglig leder og mangeårig utviklingsekspert Magne Enger, og er en del av satsingen på å styrke kompetansen i arbeidsinkluderingsbedriftene. Kurset er en sammenstilling av metodikken i rådgivende salg og prinsipper fra Customized Employment (CE) og Supported Employment (SE), og er en viktig del av iArbeids større faglige satsing på CE i Norge.
Kursutbytte og målgruppe
Du får faglig påfyll, trening og refleksjon – men først og fremst en praktisk metode for hvordan du kan lykkes bedre i møte med arbeidsgivere.
Kurset passer for både veiledere, ledere og nøkkelpersoner som samarbeider med næringslivet.
Målet er å gjøre deg tryggere, mer profesjonell og mer resultatorientert i rollen som rådgiver og samarbeidspartner.
Kursstruktur og læringsmål
Kurset er delt inn i 10 moduler:
- Velkommen og bakgrunn – Introduksjon, bakgrunn og forventningsavklaring
- Utvikling av veilederrollen – Verdibasert rådgivende salg, CE og SE
- Etablere kontakt og skape interesse – Første møte med arbeidsgiver
- Kartlegging av behov og interesse – Behovsanalyse og arbeidsgiverdialog
- Presentasjon av samarbeidsmodell – Samarbeidstrappa og tilpasning til bedriftens behov
- Presentasjon av kandidater – Profesjonell presentasjon og matching
- Oppfølging av samarbeid – Oppfølging av både arbeidsgiver og kanditat
- Utvikling av arbeidsgiverportefølje – Nøkkelkundeoppfølging (KAM)
- Hvordan få møter – Kontraktstrategier og møtebooking
- Oppsummering og handlingsplan – Refleksjon og forankring av læring
Etter kurset skal deltakerne kunne:
- forstå formålet med kurset
- forklare hvorfor veilederrollen må utvikles og anvende prinsippene for verdibasert rådgivende salg
- forberede, gjennomføre og åpne et møte med arbeidsgiver på en profesjonell måte som bygger tillitt
- gjennomføre strukturert behovsanalyse og forstå arbeidsgiverens forventninger
- presentere samarbeidsmodellen tydelig å skape engasjement for samarbeid
- støtte kandidater i å presentere seg og matche arbeidsgivers behov på en trygg og profesjonell måte
- planlegge og gjennomføre systematisk oppfølging for å sikre jobbfastholdelse
- prioritere og videreutvikle egen portefølje av samarbeidspartnere
- utforme og trene på budskap som skaper interesse og åpner dører til nye samarbeid
- oppsummere læringspunkter og utarbeide personlig plan for videre arbeid
To nøkkelverktøy i kurset
Inkluderingsindeksen
Inkluderingsindeksen er et praktisk dialogverktøy for å kartlegge drivere og barrierer for inkluderende rekruttering hos arbeidsgivere. Indeksen hjelper veilederen å forstå hvor virksomheten står, og hvordan samarbeidet kan utvikles for å lykkes.
Samarbeidstrappa
Samarbeidstrappa er en konkret modell som viser hvordan samarbeidet med arbeidsgivere kan bygges opp – trinn for trinn – fra første kontakt til strategisk partnerskap. Trappa brukes aktivt i kurset for å tydeliggjøre hvordan tillit og felles læring skapes over tid.